неділю, 10 серпня 2014 р.

Юридична компанія "Закон Слова" спільно з Радою юристів України розробила законопроект, який зареєстровано у Верховній Раді України 08.08.2014р. за №4444а щодо нікчемності виконавчих написів нотаріусів та заборону стягнення у безспірному порядку за договором про надання споживчого кредиту

Юридичною компанією "Закон Слова" спільно з Радою юристів України розроблено Проект Закону "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту прав споживачів в частині заборони стягнення у безспірному порядку за договором про надання споживчого кредиту", який подано через Народного депутата України, Голову підкомітету з питань захисту прав споживачів Комітету ВР України з питань підприємництва, регуляторної та антимонопольної політики Баландіна С.В. та зареєстровано у Верховній Раді України  08.08.2014 року за № 4444а. 

Знайомтесь із законопроектом та доданими документами на сайті Верховної Ради України за посиланням: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=51910


Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту прав споживачів в частині заборони стягнення у безспірному порядку за договором про надання споживчого кредиту

Номер, дата реєстрації:
4444а від 08.08.2014

Сесія реєстрації:
4 сесія VII скликання

Суб'єкт права законодавчої ініціативи:
Народний депутат України

Ініціатор(и) законопроекту:

Головний комітет:
·  Комітет з питань підприємництва, регуляторної та антимонопольної політики

Інші комітети:
·  Комітет з питань правової політики
·  Комітет з питань економічної політики
·  Комітет з питань фінансів і банківської діяльності
·  Комітет з питань бюджету
·  Комітет з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією
·  Комітет з питань європейської інтеграції

Текст законопроекту та супровідні документи:

Останній стан:
Опрацьовується в комітеті
Останній етап проходження:
 Направлено на розгляд комітету (09.08.2014)

Проект Закону від 08.08.2014 
Комітет
Передано
Отримано
Комітет Верховної Ради України з питань підприємництва, регуляторної та антимонопольної політики
09.08.2014
Комітет Верховної Ради України з питань правової політики
09.08.2014
Комітет Верховної Ради України з питань економічної політики
09.08.2014
Комітет Верховної Ради України з питань фінансів і банківської діяльності
09.08.2014
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету
09.08.2014
Комітет Верховної Ради України з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією
09.08.2014
Комітет Верховної Ради України з питань європейської інтеграції
09.08.2014


Знайомтесь з текстом законопроекту та пояснювальною запискою:


Проект
вноситься народним депутатом України

        С.В.Баландіним        (реєстр. № 188)


ЗАКОН УКРАЇНИ

Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту прав споживачів в частині заборони стягнення у безспірному порядку за договором про надання споживчого кредиту

Верховна Рада України  постановляє:
I. Внести зміни до таких Законів України:
1.     Статтю 11 Закону України «Про захист прав споживачів»(Відомості Верховної Ради України, 1991 р., № 30, ст. 379) доповнити частиною 14 такого змісту:
«14. Стягнення у безспірному порядку за договором про надання споживчого кредиту та/або його забезпечувальним договором забороняється. Нікчемним є виконавчий напис нотаріуса, вчинений на документі, що встановлює заборгованість за договором про надання споживчого кредиту та/або його забезпечувальним договором».

2.     Частину 1 статті 87 Закону України «Про нотаріат» (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 39 від 28.09.1993) викласти у такій редакції:
«1. Для стягнення грошових сум або витребування від боржника майна нотаріуси вчиняють виконавчі написи на документах, що встановлюють заборгованість, крім документів, що встановлюють заборгованість за договорами про надання споживчих кредитів та/або їх забезпечувальних договорах.
Нікчемним є виконавчий напис нотаріуса, вчинений на документі, що встановлює заборгованість за договором про надання споживчого кредиту та/або його забезпечувальним договором.».
 

3.     Частину 6 статті 20 Закону України «Про заставу» (Відомості Верховної Ради України, 1992 р., № 47 від 24.11.1992) викласти у такій редакції:
«6. Звернення  стягнення  на  заставлене  майно  здійснюється  за рішенням  суду  або  третейського  суду, або виконавчого напису нотаріуса, крім стягнення за договором про надання споживчого кредиту та/або його забезпечувального договору. Виконавчий напис нотаріуса, вчинений на документі, що встановлює заборгованість за договором про надання споживчого кредиту та/або його забезпечувальним договором є нікчемним.
  Звернення  стягнення  на заставлене  майно  державного підприємства  (підприємства,  не менше п'ятдесяти відсотків акцій (часток,  паїв)  якого  є у державній власності) здійснюється за рішенням  суду.». 
4.     Частину 3 статті 33 Закону України «Про іпотеку» (Відомості Верховної Ради України, 2003 р., № 38 від 19.09.2003, ст. 313) викласти у такій редакції:
«3. Звернення  стягнення  на  предмет  іпотеки  здійснюється  за рішенням  суду, або згідно  з договором про задоволення вимог іпотекодержателя, або за виконавчим написом нотаріуса, крім стягнення за договором про надання споживчого кредиту та/або його забезпечувального договору. Виконавчий напис нотаріуса, вчинений на документі, що встановлює заборгованість за договором про надання споживчого кредиту та/або його забезпечувальним договором є нікчемним.».

II. Прикінцеві положення

1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування та поширює свою дію на правовідносини, що виникли після набрання ним чинності, а також на правовідносини, що регулюються цим Законом і виникли до набрання ним чинності.
2. Кабінету Міністрів України у тримісячний строк з дня набрання чинності цим Законом:
привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом;
забезпечити приведення міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.


                  Голова Верховної Ради
                                 України

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

До проекту Закону України
Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту прав споживачів в частині заборони стягнення у безспірному порядку за договором про надання споживчого кредиту



1. Обґрунтування необхідності прийняття проекту Закону

Зазначений законопроект спрямований на удосконалення законодавчих засад захисту прав споживачів від стягнень у безспірному порядку.
При виникненні у споживача заборгованості за договором про надання споживчого кредиту, кредитор звертається до нотаріуса про вчинення виконавчого напису. Однак, проблемним є обставина, що при вчиненні виконавчого напису безпосередніми учасниками правовідносин є нотаріус і кредитор, але, відсутній споживач щодо власності якого нотаріус вчиняє виконавчий напис, тому споживач-власник майна є непоінформований про дату та час вчинення напису та фактично позбавлений можливості захистити свої права в момент вчинення виконавчого напису.
Тільки нотаріус та кредитор при вчиненні виконавчого напису вирішують питання щодо майна споживача, незважаючи на те, що споживач-власник майна відсутній, оскільки, не повідомляється нотаріусом.
Внаслідок вчинення виконавчого напису, споживача-власника майна фактично позбавляють власності без його відома, що є неприпустимим.
Проте, Конституція України стоїть на захисті прав власності усіх суб’єктів даних правовідносин. Зокрема, стаття 13 передбачає, що: «Держава забезпечує захист прав усіх суб’єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки», стаття 41 вказує на те, що: «Кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю… Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним», стаття 47 закріплює, що: «Кожен має право на житло… Ніхто не може бути примусово позбавлений житла інакше як на підставі закону за рішенням суду»,  стаття 48 передбачає: «Кожен має право на достатній життєвий рівень для себе і своєї сім’ї, що включає достатнє харчування, одяг, житло», стаття 123 передбачає: «Правосуддя в Україні здійснюється виключно судами. Делегування функцій судів, а також привласнення цих функцій іншими органами чи посадовими особами не допускаються. Юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі».
Як вбачається з вищезазначеного, держава чітко стоїть на захисті прав суб’єктів даних правовідносин, проте не чіткість в окремих нормативно-правових актах призводить до частих порушень прав споживачів за договорами про надання споживчих кредитів.
За умови вирішення судом питання щодо стягнення заборгованості за простроченим договором про надання споживчого кредиту, всі сторони такого договору – кредитор та споживач є безпосередніми учасниками розгляду справи, мають рівні процесуальні права передбачені Цивільним процесуальним Кодексом України та споживач-власник майна, повідомляється про розгляд справи щодо його майна, що перебуває в заставі (іпотеці).
При розгляді справи судом, у споживача є передбачені процесуальним законом права, якими споживач не може скористатись при вчиненні кредитором і нотаріусом виконавчого напису.
Таким чином, вирішення судами справ щодо договорів про споживче кредитування забезпечує як кредитора, так і споживача процесуальних прав, в тому числі на участь у справі, подача доказів, дослідження доказів тощо, а також вирішення таких справ саме в судовому порядку беззаперечно відповідатиме Конституції України, в тому числі щодо способу позбавлення права власності споживача в примусовому порядку, з дотриманням статей 13, 41, 47, 48 та 124 Конституції України, повинно відбуватися тільки за рішенням суду.
         Окрім цього, в рамках імплементації Європейського законодавства, потрібно окремо зазначити, що у жодній європейській країні не існує такого способу звернення стягнення на предмет застави (іпотеки), як вчинення виконавчого напису нотаріусом, тому така норма не відповідає Євроінтеграційним прагненням нашої держави.
Всі ці проблеми є нагальними та потребують вирішення, так як, направлені на унеможливлення та недопущення порушення прав споживачів на їх власність за договорами про надання споживчих кредитів.
Запровадження зазначених норм надасть змогу припинити випадки позбавлення права власності на майно споживачів поза участю споживача-власника такого майна.

2. Цілі і завдання прийняття проекту Закону

Метою проекту є удосконалення правових механізмів звернення стягнення із споживачів за договорами про надання споживчих кредитів і конкретизація способу стягнення із споживачів - в судовому порядку та визнання нікчемними виконавчих написів нотаріусів на документах, що встановлюють заборгованість за договорами про надання споживчих кредитів та/або їх забезпечувальними договорами.
Для досягнення цієї мети пропонується законодавчо вирішити наступні завдання: визначення чітких норм, які б не допускали вчинення виконавчих написів нотаріусів на документах, що встановлюють заборгованість за договорами про надання споживчих кредитів та/або їх забезпечувальними договорами та, в той же час, не виключали можливості вчинення виконавчих написів нотаріусів на документах, що встановлюють заборгованість за іншими правочинами, де стороною не виступає споживач та  які не відносяться до договорів про надання споживчих кредитів та/або їх забезпечувальних договорів.

3. Загальна характеристика і основні положення проекту Закону

Законопроектом пропонується:
до Закону України «Про захист прав споживачів»доповнити  частиною 14 статтю 11 (щодо заборони стягнення у безспірному порядку за договором про споживче кредитування та нікчемності виконавчих написів нотаріусів за споживчими кредитами);
до Закону України «Про нотаріат» нова редакція частини 1 статті 87 (щодо заборони стягнення у безспірному порядку за договором про споживче кредитування та нікчемності виконавчих написів нотаріусів за споживчими кредитами)
до Закону України «Про заставу» нова редакція частини 6 статті 20 (щодо заборони стягнення у безспірному порядку за договором про споживче кредитування та нікчемності виконавчих написів нотаріусів за споживчими кредитами);
до Закон України «Про іпотеку» нова редакція частини 3 статті 33 (щодо заборони стягнення у безспірному порядку за договором про споживче кредитування та нікчемності виконавчих написів нотаріусів за споживчими кредитами.)


4. Стан нормативно-правової бази у даній сфері правового регулювання

Зазначене питання регулюється: Цивільним Кодексом України, Законом України «Про нотаріат», Законом України «Про заставу», Законом України «Про іпотеку».
Прийняття Закону вносить зміни до низки Законів України, зокрема, до Закону України «Про нотаріат», Закону України «Про заставу», Закону України «Про іпотеку», оскільки, не виключає можливості вчинення виконавчих написів нотаріусів на документах, що встановлюють заборгованість за іншими правочинами, де стороною не виступає споживач та не відносяться до договорів про надання споживчих кредитів та/або їх забезпечувальних договорів.
Прийняття Закону не потребує внесення змін до інших законів України, крім зазначених в цьому законопроекті.


5. Фінансово-економічне обґрунтування проекту Закону

Реалізація положень проекту Закону не потребуватиме додаткових фінансових витрат із Державного бюджету України та місцевих бюджетів.


6. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття проекту Закону

Запровадження зазначених норм припинить випадки позбавлення права власності на майно споживача-власника нотаріусами в односторонньому порядку без участі споживача-власника такого майна.
Крім того, впровадження запропонованих законодавчих змін призведе до приведення у відповідність до Конституції України питання щодо недоторканості права власності та позбавлення власності виключно за рішенням суду, як передбачено статтею 47 Конституції України.



Народний депутат України
С.В.Баландін
(реєстр. № 188)

Немає коментарів:

Дописати коментар